Skip to main content

Adakah Merayakan Maulidur Rasul itu Bid’ah?

Adakah Merayakan Maulidur Rasul itu Bid’ah?

Soalan:

Bolehkan anda memberikan kami kriteria yg membantu dlm menilai sama ada satu amalan baru adalah satu bid`ah atau tidak? Terdapat banyak kontroversi mengenai menyambut maulidur Rasul (kelahiran nabi), dan sebahagian Muslim berkata yg menunjukan kegembiraan dan kesukaan adalah satu bid`ah.

Jawapan oleh Syeikh Ahmad Kutty

Pertamanya, kita ingin menekankan yg Muslims diseluruh dunia sepatutnya merebut keadaan kelahiran Nabi Muhammad (SAW) utk memperkenalkan hidup baginda utk semua manusia. Pengajaran boleh diambil dari hidup Nabi, dan dia adalah satu contoh tauladan yg semua manusia boleh mencontohi. Dlm hal ini, kita ingin menekankan yg tidak bid`ah utk menyambut maulidur Rasul (Kelahiran Nabi) spt yg sesetengah dakwa.

Menjawab soalan itu, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan yg berikut:

Bid`ah dlm bahasa Arab menunjukkan kpd satu amalan yg berlaku apabila seseorang mencipta satu amalan yg dahulunya tiada.

Dlm istilah Islam, ia menunjukkan kpd penciptaan dlm ibadat dahulunya tiada dlm Islam.

Dlm hal ini, saya ingin menegaskan yg adalah tidak bid`ah utk menunjukkan cinta kita kpd Rasulullah (SAW) selagi kita tidak memperkenalkan bentuk baru ibadat semasa berbuat demikian. Rasulullah (SAW) membenarkan perkara tertentu atau peristiwa yg berkaitan dgn baginda semasa zaman baginda utk diingati, dan Muslim telah selalu menunjukkan kecintaan mereka sebebasnya tanpa sebarang larangan. Mereka bahkan menunjukkan kecintaan mereka kpd baginda dgn menggunakan sisa air dari wudu' Nabi.

Jadi, kami ada cukup bukti utk membuktikan yg kita dibenarkan utk menunjukkan kecintaan kita dan utk memperingati peristiwa kelahiran Nabi.Memperingati kelahiran Nabi akan hanya jatuh kpd kategori bid`ah, , jika kita menciptakan bentuk ibadat yg tidak pada mulanya dianjurkan dlm agama.

Kita ada peristiwa-peristiwa terdahulu dlm hidup Nabi (SAW), juga dlm hidup salafussoleh, utk memperingati perkara-perkara atau peristiwa-peristiwa yg berkaitan dgn Nabi (SAW). Tidakkah mereka memperingati kemasukan Nabi ke Madinah dgn menyanyi dan perasaan gembira; tidakkah mereka memperingati peristiwa Hijrah dgn menjadikannya asas kpd kalendar Islam; dan tidakkah mereka mencipta syair-syair dlm memuji Nabi (SAW)? Para sahabat juga memperingati barang-barang Nabi (SAW) dgn menjaga ia dgn baik sebagai menunjukkan kecintaan kpd Nabi mereka.

Negara-negara memperingati peristiwa bersejarah dgn tujuan utk menggalakan perpaduan mereka dan makna siapa mereka. Adakah sebarang peristiwa dlm sejarah Islam yg lebih penting utk Muslims drp kelahiran, dakwah, dan kehidupan Rasulullah? Bagaimana,boleh kita katakan yg kita tidak boleh memperingati nya dlm cara beradab, sedangkan kita berbuat demikian dlm menghormati semua jenis peristiwa dlm kehidupan Negara, parti politik, atau pertubuhan kita. Ameen.


Terjemahan dari: Is Celebrating Muhammad's Birthday Bid`ah?

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1144161655187&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar
Terjemahan zulyusoff: http:// zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Berurusan Secara Baik Dgn Non-Muslim

Oleh Dr. Yusuf Al-Qaradawi Islam tidak melarang Muslim dari membuat kebaikan dan kebajikan kpd orang yang beragama lain, walaupun jika mereka penyembah berhala dan musyrikin. Bagaimanapun, Islam memandang kepada ahli kitab, iaitu, Yahudi dan Kristian, dengan pandangan istimewa, sama ada mereka tinggal dalam masyarakat Muslim atau diluar. Al-Qur'an tidak memanggil Yahudi dan Kristian tanpa berkata, "Wahai Ahli Kitab " atau "Wahai Kamu yg telah diturunkan Kitab," menunjukkan mereka pada asalnya adalah manusia dari agama wahyu. Atas sebab ini, wujud satu perhubungan persaudaraan yg aman dan bersifat kerohanian antara mereka dan Muslim, semuanya mempunyai persamaan dlm ajaran satu agama yg diutus oleh Allah melalui Nabi-Nabi Nya . Dlm al-Qur'an, Allah berfirman, (Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu(Muhammad) dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,...

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di...

Posisi Tangan Semasa Solat

Soalan: Saya ada soalan mengenai dimana tempat meletakkan tangan kita selepas mengangkat takbiratul-ihram dalam solat: Adakah kita mesti meletakkan tangan kita di bawah pusat atau di atasnya atau pada dada kita? Seseorang memberitahu saya yang tidak betul untuk meletakkan tangan di bawah pusat, kerana kita diwajibkan meletakkannnya pada dada. Saya dibesarkan dalam mazhab Hanafi, dan saya diajar sepanjang masa untuk meletakkan tangan saya di bawah pusat semasa bersolat. Sila jelaskan hal ini kepada saya. Jawapan: Pertamanya kami ingin tegaskan yang hal ini merupakan hal yang sangat kecil dan Muslimin tidak sepatutnya membiarkan Syaitan memecah-belah mereka kerana hal yang sangat kecil. Posisi tangan semasa bersolat bukannya salah satu rukun solat kerana mengikut semua ulama, solat dianggap sah tanpa mengira sama ada seseorang meletakkan tangan di atas atau di bawah pusat atau pada dada. Terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Seorang Muslim mesti memilih mana-man...