Skip to main content

Hukum mengenai meletakkan satu pisau atas seorang anak utk melindunginya

Hukum mengenai meletakkan satu pisau atas seorang anak utk melindunginya

Soalan:

Saya telah melihat sesetengah orang meletakkan satu pisau atas anak-anak kecil mereka dan berkata, "Ini adalah supaya jinn tidak boleh datang kpd nya." Adakah amalan ini dibenarkan?

Jawapan:

Ini adalah perbuatan terlarang dan tiada sumber sahih mengenainya. Ianya tidak dibenarkan utk berbuat demikian. Apa yg dibenarkan dlm hukum adalah utk memohon dari mereka dgn kalimat Allaah yg sempurna dari kejahatan dan serangga beracun, seperti yg telah disahkan oleh Nabi (sal-Allaahu `alayhe wa sallam).

Dia selalu memohon perlindungan dgn ayat-ayat itu utk cucu-cucu baginda al-Hasan dan al-Husayn Ibn 'Ali. Adalah dibenarkan utk berdoa utk mereka dgn memohon Allaah utk melindungi mereka dari setiap kejahatan. Tetapi utk meletakan pisau atau sesuatu yg sama dari besi, kayu atau bahan-bahan lain, dgn kepercayaan ianya akan melindungi mereka dari jinn, itu adalah amalan jahat yg tidak dibenarkan. Sama dgn hukum berkenaan mengantung tangkal atas mereka, yg dipanggil al-tama'im. Ini adalah tidak dibenarkan kerana Nabi (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) bersabda:

((Sesiapa yg mengantungkan satu tangkal, Allaah tidak akan sempurnakan [hal nya] utk dia)).

Dlm satu riwayat lain, Nabi (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) bersabda:

((Sesiapa memakai satu tangkal telah membuat syirik)).

Semoga Allaah mengurniakan kefahaman agama atas semua Muslims, dan kekuatan dlm agama. Kita memohon pelindungan utk diri kita dan mereka dari apa-apa yg berbeza dari hukum Nya yg suci.

Shaykh Ibn Baaz (Semoga Allah merahmati ruhnya)

Fataawa al-Mar.ah

Terjemahan dari:

The ruling concerning putting a knife on a child in order to protect him

http://www.fatwa-online.com/fataawa/creed/amulets/9991018_2.htm

Terjemahan zulyusoff: http:// zulyusoff.blogspot.com




Comments

Popular posts from this blog

Berurusan Secara Baik Dgn Non-Muslim

Oleh Dr. Yusuf Al-Qaradawi Islam tidak melarang Muslim dari membuat kebaikan dan kebajikan kpd orang yang beragama lain, walaupun jika mereka penyembah berhala dan musyrikin. Bagaimanapun, Islam memandang kepada ahli kitab, iaitu, Yahudi dan Kristian, dengan pandangan istimewa, sama ada mereka tinggal dalam masyarakat Muslim atau diluar. Al-Qur'an tidak memanggil Yahudi dan Kristian tanpa berkata, "Wahai Ahli Kitab " atau "Wahai Kamu yg telah diturunkan Kitab," menunjukkan mereka pada asalnya adalah manusia dari agama wahyu. Atas sebab ini, wujud satu perhubungan persaudaraan yg aman dan bersifat kerohanian antara mereka dan Muslim, semuanya mempunyai persamaan dlm ajaran satu agama yg diutus oleh Allah melalui Nabi-Nabi Nya . Dlm al-Qur'an, Allah berfirman, (Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu(Muhammad) dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,...

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di...

Posisi Tangan Semasa Solat

Soalan: Saya ada soalan mengenai dimana tempat meletakkan tangan kita selepas mengangkat takbiratul-ihram dalam solat: Adakah kita mesti meletakkan tangan kita di bawah pusat atau di atasnya atau pada dada kita? Seseorang memberitahu saya yang tidak betul untuk meletakkan tangan di bawah pusat, kerana kita diwajibkan meletakkannnya pada dada. Saya dibesarkan dalam mazhab Hanafi, dan saya diajar sepanjang masa untuk meletakkan tangan saya di bawah pusat semasa bersolat. Sila jelaskan hal ini kepada saya. Jawapan: Pertamanya kami ingin tegaskan yang hal ini merupakan hal yang sangat kecil dan Muslimin tidak sepatutnya membiarkan Syaitan memecah-belah mereka kerana hal yang sangat kecil. Posisi tangan semasa bersolat bukannya salah satu rukun solat kerana mengikut semua ulama, solat dianggap sah tanpa mengira sama ada seseorang meletakkan tangan di atas atau di bawah pusat atau pada dada. Terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Seorang Muslim mesti memilih mana-man...