Skip to main content

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’


SOALAN:

Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an?

JAWAPAN:

Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci.” (Al-Waqi`ah: 79)

Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan:

"Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka. Bagaimanapun terdapat beberapa pengecualian kepada hukum di atas :

Pertamanya , adalah dibenarkan untuk pelajar-pelajar dan guru-guru untuk memegang atau membawa al-Qur’an tanpa wudu', dan pengecualian ini berdasarkan kepada hukum darurat. Dalam kata lain, mewajibkan mereka mengambil wudu' setiap kali mereka memegang atau membawa al- Qur’an akan menyebabkan kepayahan berlebihan, dan menjadi satu penghalang dalam jalan mempelajari atau menghafal al-Qur’an.

Keduanya, walaupun secara umum tidak dibenarkan untuk memegang atau membawa al-Qur’an tanpa wudu', adalah dibenarkan untuk memegang kitab-kitab Tafsir, buku-buku doa atau buku-buku Islam yang mengandungi sejumlah besar kandungan al-Qur’an, dengan syarat jumlah bahan bukan Qur'an adalah lebih besar drp jumlah al-Qur’an sendiri. Kita mesti jelaskan yang terdapat beberapa ulama, termasuklah beberapa Sahabat terkenal seperti Ibn `Abbas – yang berkata: Wudu' adalah bukannya syarat wajib untuk memegang atau menyentuh al-Qur’an. Ulama-ulama ini membenarkan orang untuk memegang atau menyentuh al-Qur’an tanpa wudu' kalau mereka mahu, selagi mereka bebas dari hadas besar.

Kesimpulannya , biar kita katakan: Adalah amatlah digalakkan untuk seseorang Muslim untuk cuba sedaya-upaya nya untuk berada dlm keadaan wudu' sambil memegang atau membawa al-Qur’an. Tetapi jika dia tidak boleh berbuat demikian kerana sebab-sebab yg dikecualikan, adalah dibenarkan untuk berbuat demikian tanpa melibatkan dosa.”



Terjemahan dari:
Reading or Holding the Qur'an without Wudu'
http://www.islamonline.com/cgi-bin/news_service/fatwah_story.asp?service_id=306

terjemahan zulyusoff

Comments

mahdzer said…
erm... setau saya dibolehkan. Qardawi membenarkannya, dan bbrp ulama kini membenarkannya setelah dibedah siasat.

--> ini didapati drpd bukan hadith shahih dan berkemungkinan kafir menggunakannya untuk menjauhkan umat islam dari Quran.

--> mengenai ayat al-quran yang menyebutkan kecuali bagi yang suci, ulama sependapat itu adalah terdiri daripada golongan malaikat yang suci.

--> wawlahuaklam. moga2 Allah melindungi kita

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne