Skip to main content

Perbezaan antara Muslim dan Ahmadiyyah (Qadiyaniyah)

Perbezaan antara Muslim dan Ahmadiyyah (Qadiyaniyah)

* Soalan:

Apakah perbezaan diantara Muslims dan Ahmadiyyah (Qaadiyaaniyyah)?

Jawapan:

Perbezaan di antara dua itu ialah:


Muslim adalah mereka yang hanya menyembah Allaah dan mengikuti nabi Nya Muhammad (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) dan mempercayai yg baginda adalah penutup segala rasul, dan tiada lagi rasul akan datang selepas baginda.


Bagi Ahmadiyyah adalah pengikut Mirza Ghulaam Ahmad, maka mereka adalah kuffaar dan bukan Muslim, kerana mereka mendakwa yg Mirza Ghulaam Ahmad adalah seorang rasul selepas Muhammad (sal-Allaahu `alayhe wa sallam), dan sesiapa yg mempercayai aqidah ini maka dia adalah seorang kaafir mengikut pada semua ulama Muslims, spt Allaah (Subhaanahu wa Ta'aala) berfirman:

{ Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu., tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi }, [Surah al-Ahzaab, Ayat 40].


Dan kerana apa yg telah disahkan benar oleh Rasulullah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) yg baginda bersabda:

((Aku adalah penutup semua nabi-nabi, tiada lagi nabi selepas aku)),

[Imaam Ahmad - volume 2, page 398 and 412, volume 3 page 79 and 248, volume 4, page 81, 84, 127 and 128, volume 5, page 278; al-Bukhaaree (Fat.h al-Baaree) number 3535; Muslim - number 2286 and 2287; Abu Daawood - number 4252].

Dan dgn Allaah bergantung semua kejayaan dan semoga Allaah mengutuskan selawat dan salam kpd Nabi (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) dan keluarga nya dan sahabat nya.

(Jawatankuasa Kekal utk Kajian Islam dan Fatwa)

The Permanent Committee for Islaamic Research and Fataawa,

comprising -Head: Shaykh 'Abdul 'Azeez Ibn Abdullaah Ibn Baaz;Deputy Head: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;Member: Shaykh 'Abdullaah Ibn Ghudayyaan;Member: Shaykh 'Abdullaah Ibn Qu'oodFataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa., - Volume 2, Page 314, Question 3 of Fatwa No.8536

Terjemahan dari:
The difference between the Muslims and the Ahmadiyyah (Qaadiyaaniyyah)
Terjemahan zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Berurusan Secara Baik Dgn Non-Muslim

Oleh Dr. Yusuf Al-Qaradawi Islam tidak melarang Muslim dari membuat kebaikan dan kebajikan kpd orang yang beragama lain, walaupun jika mereka penyembah berhala dan musyrikin. Bagaimanapun, Islam memandang kepada ahli kitab, iaitu, Yahudi dan Kristian, dengan pandangan istimewa, sama ada mereka tinggal dalam masyarakat Muslim atau diluar. Al-Qur'an tidak memanggil Yahudi dan Kristian tanpa berkata, "Wahai Ahli Kitab " atau "Wahai Kamu yg telah diturunkan Kitab," menunjukkan mereka pada asalnya adalah manusia dari agama wahyu. Atas sebab ini, wujud satu perhubungan persaudaraan yg aman dan bersifat kerohanian antara mereka dan Muslim, semuanya mempunyai persamaan dlm ajaran satu agama yg diutus oleh Allah melalui Nabi-Nabi Nya . Dlm al-Qur'an, Allah berfirman, (Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu(Muhammad) dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,...

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di...

Posisi Tangan Semasa Solat

Soalan: Saya ada soalan mengenai dimana tempat meletakkan tangan kita selepas mengangkat takbiratul-ihram dalam solat: Adakah kita mesti meletakkan tangan kita di bawah pusat atau di atasnya atau pada dada kita? Seseorang memberitahu saya yang tidak betul untuk meletakkan tangan di bawah pusat, kerana kita diwajibkan meletakkannnya pada dada. Saya dibesarkan dalam mazhab Hanafi, dan saya diajar sepanjang masa untuk meletakkan tangan saya di bawah pusat semasa bersolat. Sila jelaskan hal ini kepada saya. Jawapan: Pertamanya kami ingin tegaskan yang hal ini merupakan hal yang sangat kecil dan Muslimin tidak sepatutnya membiarkan Syaitan memecah-belah mereka kerana hal yang sangat kecil. Posisi tangan semasa bersolat bukannya salah satu rukun solat kerana mengikut semua ulama, solat dianggap sah tanpa mengira sama ada seseorang meletakkan tangan di atas atau di bawah pusat atau pada dada. Terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Seorang Muslim mesti memilih mana-man...