Skip to main content

Kenapa Perkara Haram Tidak Lagi Diharamkan Di Syurga?

Soalan:

Majoriti orang Kristian berpendapat yang kepercayaan kita terhadap Syurga hanya adalah untuk melibatkan diri kita dalam keseronokan, untuk mempunyai seramai mungkin gundik dan untuk minum alkohol, yang Islam larang atas dunia. Sila beritahu saya bagaimana saya boleh menolak dakwaan mereka. Jazakum Allahu Khayran.

Jawapan oleh Sheikh Muhammad S. Al-Munajjid

Allah telah menyediakan untuk hamba Nya yang beriman dalam Syurga, nikmat yang tiada mata pernah melihat, tiada telinga pernah mendengar, tiada siapa pernah terfikir, sehingga tahap orang yang mendapat paling sedikit nikmat dalam Syurga akan ingat yang dia mendapat paling banyak nikmat antara mereka.

Abu Sa`eed al-Khudri, (RA), berkata yang Rasulullah (SAW) bersabda: "Serendah-rendah martabat manusia dalam Syurga akan ada seorang lelaki yang mukanya Allah palingkan dari Neraka ke arah Syurga, dan menunjukan dia satu pokok yang memberikan bayangan. Dia akan berkata, ‘Wahai Tuhan, bawalah aku dekat kepada pokok itu supaya aku boleh berada dalam bayangan itu … Maka dia akan masuk ke rumahnya (di Syurga) dan dua isterinya dari kalangan Al-Hoor Al-`een akan datang dan berkata kepada nya, ‘Pujian kepada Allah yang memberi kamu kehidupan untuk kami dan memberi kami kehidupan untuk kamu.’ Kemudian dia akan berkata, ‘Tiada siapa yang pernah diberikan apa yang aku telah di beri." (Riwayat Muslim)

Merujuk kepada perkara tadi Allah SWT berfirman: " Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” (Ar-Rahmaan: 56, 57)

Dalam jawapan beliau kepada soalan tersebut, Sheikh Muhammad S. Al-Munajjid, seorang pengarang dan pensyarah Islam Saudi terkemuka, menyatakan:

“Sebelum kita menjawab soalan tersebut berkenaan kenapa Islam memberikan berita gembira akan perkara-perkara dalam Syurga yang di larang di dunia ini, kita mesti jelaskan yang Allah melarang apa-apa yang Dia mahu di dunia ini kepada makhluk Nya, kerana Dia ialah Pencipta dan Pemilik akan perkara-perkara itu.

Maka, di larang bagi sesiapa yang membantah hukum Allah atas sebab pemikiran singkat dan kefahaman dangkal. Hukum dan keputusan akan perkara itu, sebelum dan selepas, ialah hanya hak Allah, dan tiada siapa boleh mengatasi hukum Nya, semoga Dia Terpuji dan Agung.

Allah melarang beberapa perkara di dunia ini, dan di Akhirat membenarkan perkara itu sebagai balasan kepada mereka yang menjauhi dari perkara itu (seperti arak, memakai sutera bagi lelaki, dan sebagainya). Ini ialah apa Allah akan berikan sebagai ganjaran kepada mereka yang mentaati Nya dan berusaha secara sabar di dunia ini. Allah SWT berfirman : "Bukankah tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (juga).?‏" (Ar-Rahmaan: 60)

Kita bolehkan jelas semua hal ini dalam ringkasan berikut:

1- Kita tidak semestinya tahu semua sebab kenapa perkara diharamkan. Terdapat beberapa alasan, yang kita tidak tahu. Prinsip asas ialah kita bersetuju dan patuh kepada nas walaupun kita tidak tahu alasannya, kerana penyerahan diri ialah asas Islam, yang berlandaskan ketaatan sepenuhnya kepada Allah SWT.

2- Beberapa sebab larangan mungkin jelas kepada kita, seperti kesan buruk akibat melakukan zina, kecelaruan dalam penentuan ayah si anak, penyebaran penyakit merbahaya dan sebagainya. Apabila Islam melarang perhubungan haram, tujuannya adalah untuk melindungi maruah dan keturunan manusia. Akibat dari zina, hubungan yang mengikat masyarakat luntur dan masyarakat dipenuhi dengan penyakit yang merebak melalui perhubungan seks, menandakan kemurkaan Allah terhadap mereka yang mencabuli sempadan suci Nya dan menghalalkan yang haram.

Ini tidak sama dengan perhubungan lelaki dengan Al-Hoor Al-`een di Syurga kerana kita dapat lihat dalam hal perempuan curang di dunia ini , maruahnya sanggup diserah kepada semua dan dia tiada ketaatan agama atau malu. Dia tidak terikat dengan perhubungan halal dengan seseorang. Jadi lelaki dan perempuan berzina dengan sesiapa yang mereka mahu, dengan tanpa batasan agama atau moral. Tetapi Al-Hoor Al-`een dalam Syurga adalah dikhususkan dan dihadkan kepada suami-suami mereka yang Allah telah beri sebagai ganjaran untuk kesabaran mereka dalam menjauhi dari perkara terlarang dalam dunia ini Allah SWT berfirman: " (Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, tersimpan dalam mahligai ‏." (Ar-Rahmaan: 72)

3- Allah telah mengisytiharkan yang di dalam dunia ini lelaki tidak dibenarkan untuk ada lebih empat isteri pada satu masa, dan
Dia akan merahmati penghuni Syurga dengan apa yang Dia mahukan dari Al-Hoor Al-`een. Jadi tiada percanggahan antara apa yang dilarang di dunia dan di Akhirat, kerana hukum setiapnya adalah berbeza, mengikut apa yang Allah SWT mahu. Jelaslah, Akhirat lebih baik dan lebih kekal dari dunia ini.

4-Larangan-larangan ini mungkin sejenis ujian daripada Allah kepada hamba-hamba Nya untuk melihat sama ada mereka akan mentaati arahan-arahan ini dan meninggalkan perkara yang Dia larang. Ujian itu tidak boleh atas sesuatu yang manusia tiada kecenderungan dan perkara yang mereka tidak suka; ujian itu mesti berkaitan dengan sesuatu dengan sesuatu yang mereka cenderung dan tertarik. Ujian atas lelaki dengan perempuan adalah untuk menghadkan dirinya kepada perkara yang Allah benarkan berkenaan perempuan, menundukkan pandangannya dan mengelakkan mencari keseronokan dalam perkara yang Allah larang. Ia adalah rahmat Allah yang Dia tidak melarang sesuatu yang manusia cenderung tanpa membenarkan satu aspek dari hal berkenaan.

5-Hukum hal-ehwal dunia ini tidak seperti hukum di Akhirat. Arak di akhirat adalah suci, tidak seperti arak didunia ini, yang menyebabkan kehilangan akal, mabuk dan sakit perut. Apa yang Allah sediakan untuk perempuan beriman pada Hari Kebangkitan ialah ganjaran untuk ketaatan mereka tidak seperti zina yang mencabul kehormatan manusia, merosakan keturunan, menyebarkan penyakit dan mendorong kepada penyesalan. Perempuan di Syurga adalah suci dan mulia; mereka tidak akan mati atau tua, tidak seperti perempuan di dunia ini."

Terjemahan daripada: Why the Forbidden Is No more Forbidden in Paradise?
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503543958&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Perterjemah: Zul Yusoff http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

i would like to comment on your response and the links you gave regarding the "fatwa?" on jemaah tableegh. do you know that fatwa-online is run by the wahabbis and salafis? to me, the commentors on fatwa-online are themselves deviationist, who are all rejectors of the four imams of jurisprudence

i read your links on jemaah tabligh. i can only say that when you go out in the path of allah, allah will give you understanding. there are two types of person: one who thinks they are knowledgable and one whom allah bestowed upon them knowledge.

maulana was a muhaddith of his times and unless you know ALL the books he refers, you can't make any comments on what he wrote or said.



all the ulama that says maualan zakaria a deviationist are they themselves not able to do 1% of what the tableeghis do i.e invite all towards purification of faith.
assalammualaikum,

pertama sekali saya ingin ahli2 dan ustaz2 semua melihat link video nie (di www.youtube.com)..dan ingin mendapatkan jawapan bg soalan yg dikemukakan oleh pihak murtadin (yg ada di dlm video tersebut)?

saya sudah melihat keseluruhan video masih kurang memahaminya?

diminta agar ahli2 atau ustaz2 dpt memberikan jawapan mengenai "warna sapi betina" yg telah diajukan oleh pihak murtadin dlm video tersebut dan soalan2 yg lain?

http://www.youtube.com/watch?v=kRbpQLZOH3M&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=wBGFOJTMlzQ&feature=related

sekian,terima kasih.

Assalammualikum.

ejat363@gmail.com

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.