Skip to main content

ADAKAH NABI MUHAMMAD DICIPTAKAN DRP CAHAYA?

ADAKAH NABI MUHAMMAD DICIPTAKAN DRP CAHAYA?

SOALAN:

Saya ada satu soalan yg saya ingin penjelasan dari anda: Adakah Nabi Muhammad diciptakan dari cahaya?

JAWAPAN:

Kita ingin memberitahu anda yg Muslim tidak sepatutnya berlebihan dalam memuji Nabi (SAW). Baginda (SAW) memerintahkan Muslim menjadi sederhana dan tidak berlebihan memuji baginda, mengingatkan mereka walaupun baginda dihormati dgn kenabian tidaklah menjadikan baginda terkeluar dari batas-batas manusia .Disini, kami ingin memetik fatwa berikut yg dikeluarkan oleh Sheikh M. S. Al-Munajjid, pensyarah dan pengarang Islam Saudi yang terkenal:

Mempercayai yang Nabi (SAW) tidak seperti manusia lain, dan dia adalah Cahaya dari Allah sendiri adalah fahaman yg salah, kerana ianya bercanggah dengan al-Qur’an, yg mana Allah menyatakan bahawa Nabi (SAW) adalah manusia dan menerangkan apa yg membuatkan baginda berbeza dgn manusia lain. Allah Taala berfirman:

(Katakanlah: "Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhan nya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhan-nya".) (Al-Kahf 18: 110)

Lagipun, penciptaan manusia adalah dijelaskan dlm ayat al-Qur'an berikut:

(Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari yang satu (Adam), dan daripada nya Allah menciptakan isterinya (Hawa); dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak.…) (An-Nisaa’ 4: 1)


(Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (pada hari kiamat); maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari nutfah (campuran benih lelaki dan perempuan)…) (Al-Hajj 22: 5)

Bagaimanapun, Allah memanggil Nabi Nya “cahaya” dan “lampu yang menerangi cahaya” kerana petunjuk dan cahaya Allah hantar kpd baginda, yg mana Allah memimpin semua mereka yg menyahut dakwah baginda (SAW) sebagaimana Allah berfirman:

(Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan, dan untuk jadi penyeru kepada agama Allah dengan izin-Nya dan sebagai lampu yang menerangi cahaya. ) (Al-Ahzab 33: 45-46)

(Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya (Nabi Muhammad) dari Allah, dan kitab(al-Qur’an) yang menerangkan (Al-Ma’idah 5: 15)


Terjemahan dari:
Was Prophet Muhammad Created from Light?

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503544998&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Terjemahan zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.