Koleksi Fatwa & Artikel Terjemahan Zul Yusoff

*KHIDMAT PENTERJEMAHAN * TRANSLATION SERVICE* English - Bahasa Melayu Zul 019 6342017 mohd_zol@yahoo.com

15 April 2006

ADAKAH NABI MUHAMMAD DICIPTAKAN DRP CAHAYA?

ADAKAH NABI MUHAMMAD DICIPTAKAN DRP CAHAYA?

SOALAN:

Saya ada satu soalan yg saya ingin penjelasan dari anda: Adakah Nabi Muhammad diciptakan dari cahaya?

JAWAPAN:

Kita ingin memberitahu anda yg Muslim tidak sepatutnya berlebihan dalam memuji Nabi (SAW). Baginda (SAW) memerintahkan Muslim menjadi sederhana dan tidak berlebihan memuji baginda, mengingatkan mereka walaupun baginda dihormati dgn kenabian tidaklah menjadikan baginda terkeluar dari batas-batas manusia .Disini, kami ingin memetik fatwa berikut yg dikeluarkan oleh Sheikh M. S. Al-Munajjid, pensyarah dan pengarang Islam Saudi yang terkenal:

Mempercayai yang Nabi (SAW) tidak seperti manusia lain, dan dia adalah Cahaya dari Allah sendiri adalah fahaman yg salah, kerana ianya bercanggah dengan al-Qur’an, yg mana Allah menyatakan bahawa Nabi (SAW) adalah manusia dan menerangkan apa yg membuatkan baginda berbeza dgn manusia lain. Allah Taala berfirman:

(Katakanlah: "Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhan nya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhan-nya".) (Al-Kahf 18: 110)

Lagipun, penciptaan manusia adalah dijelaskan dlm ayat al-Qur'an berikut:

(Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari yang satu (Adam), dan daripada nya Allah menciptakan isterinya (Hawa); dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak.…) (An-Nisaa’ 4: 1)


(Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (pada hari kiamat); maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari nutfah (campuran benih lelaki dan perempuan)…) (Al-Hajj 22: 5)

Bagaimanapun, Allah memanggil Nabi Nya “cahaya” dan “lampu yang menerangi cahaya” kerana petunjuk dan cahaya Allah hantar kpd baginda, yg mana Allah memimpin semua mereka yg menyahut dakwah baginda (SAW) sebagaimana Allah berfirman:

(Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan, dan untuk jadi penyeru kepada agama Allah dengan izin-Nya dan sebagai lampu yang menerangi cahaya. ) (Al-Ahzab 33: 45-46)

(Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya (Nabi Muhammad) dari Allah, dan kitab(al-Qur’an) yang menerangkan (Al-Ma’idah 5: 15)


Terjemahan dari:
Was Prophet Muhammad Created from Light?

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503544998&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Terjemahan zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home