Skip to main content

PEMBEDAHAN LASER UNTUK MEMBETULKAN PENGLIHATAN MATA

PEMBEDAHAN LASER UNTUK MEMBETULKAN PENGLIHATAN MATA

SOALAN:

Apa pandangan Islam mengenai melaksanakan pembedahan laser untuk membetulkan penglihatan mata?

JAWAPAN:

Satu dari matlamat utama Syariah adalah untuk membuang penderitan dari hidup muslim dan untuk menambahkan keselesaan dan kemudahan mereka. Atas sebab ini maka tiada salah menjalani pembedahan mata untuk membetulkan penglihatan mata.

Menjawab soalan, pensyarah dan pengarang Saudi terkenal Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut:

Secara umumnya, Syariah tidak menghalang Muslim dari berbuat sesuatu yang akan memberi manfaat kpd mereka dan menguatkan deria fizikal mereka selagi mereka menggunaka cara yang dibenarkan.

Melaksanakan pembedahan laser utk membetulkan penglihatan yg lemah adalah dibenarkan. Tiada salah dengan nya jika ia dilakukan oleh seorang pakar dan jika dianggap pembedahan akan berjaya dan tidak akan menyebabkan binasa atau bahaya yg akan menyebabkan keadaan bertambah teruk dr sebelumnya. Sebabnya kerana Islam melarang Muslim untuk membahayakan diri mereka dan org lain, seperti Nabi (SAW) diriwayatkan bersabda, "Tidak boleh membahayakan atau mendatangkan bahaya " (Imam Malik).

Kami memohon Allah untuk menjadikan kita, ketaatan agama kita, kesihatan kita, anak-anak kita, dan harta kita selamat dan sejahtera.

Terjemahan dari: Laser Surgery to Correct Eyesight
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1141277541989&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Terjemahan zulyusoff
http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.