Skip to main content

Qaadiyaaniyyah @ Ahmadiyyah

Qaadiyaaniyyah @ Ahmadiyyah

Nama kumpulan - Qaadiyaaniyyah, juga dikenali sebagai AhmadiyyahPengikut kpd kumpulan - Qaadiyaanee, jamak - Qaadiyaaniyyoon. Juga dikenali sebagai Ahmadee atau Mirza.ee

Pada persepakatan ulama-ulama, Qaadiyaaniyyah adalah golongan
kaafir yg menggunakan nama Islaam utk melindungi tujuannya dan matlamatnya yg sebenar yg jahat, dan aqidahnya yg salah, yg paling bahaya ialah mendakwahkan dan mempercayai kenabian pengasas nya; Disamping mengubah ayat Qur.aan al-Karim, dan menafikan jihaad dan melakukan takfeer (menuduh seseorang kaafir) kpd Muslim dan menunjukkan kesetiaan kpd musuh Muslim.

Pengasasnya ialah seorang lelaki yg bernama Mirza Ghulaam Ahmad al-Qaadiyaani yg telah dilahirkan pada kurun 19 (MASIHI) di bandar Qaadiyaan dlm wilayah Panjab di India pada 1839 MASIHI pada zaman pemerintahan British disana. Maka kumpulan ini mengambil namanya dari tempat lahir pengasasnya. Dia datang dari satu keluarga yg terkenal dgn kesesatan mereka dlm hal-ehwal agama mereka, dan spt Mirza Ghulaam Ahmad membesar dlm persekitaran itu.

Semasa India di bawah pemerintahan British, pergerakkan Qaadiyaaniyyah telah diasaskan pada 1900 MASIHI dgn matlamat menjauhkan Muslims drp agama sebenar mereka spt kewajipan
jihaad yg disebarkan oleh majalah berbahasa inggeris pd masa itu yg bernama ((The Religions)).

Mirza Ghulaam Ahmad mendakwa wahyu turun kpd nya melalui mimpi, dan dia mendakwa yg dia adalah mujadid Islaam pd zaman itu, dan dia menyerupai Nabi Isa ('alayhis-salaam). Kemudian, pada 1901 MASIHI dia mendakwa dia sebenarnya adalah Nabi Isa ('alayhis-salaam), dan pada 1904 MASIHI dia mendakwa kerasulan dirinya dgn mengatakan dia adalah "Krishna"iaitu dewa yg disembah oleh Hindu. Pemerintah British di India melakukan yg terbaik utk menyebarkan pergerakan ini spt dgn memberikan sokongan kpd mereka, dan mereka sebagai balasan memberi ketaatan kpd British.

Mirza Ghulaam Ahmad telah diketahui oleh pengikut-pengikutnya sebagai seorang penagih dadah, panas baran dan mengidap banyak penyakit.

Antara mereka yg berdiri membangkang dia adalah Shaykh Abul-Wafaa. Thanaa.-ullaah al-Amar Tisree yg merupakan pemimpin pergerakan Ahlul-Hadeeth di India. Dia mendedahkan sifat Mirza Ghulaam Ahmad's yg sebenar dan jahat dan memberikan bukti kpd nya yg jalan nya adalah salah. Kemudian, apabila Mirza Ghulaam Ahmad menolak utk membetulkan pendiriannya dan menerima kebenaran. Shaykh Abul-Wafaa. memohon Allaah utk menyebabkan kematian kpd sesiapa di antara mereka berdua yg berbohong. Dan beberapa hari kemudian Mirza Ghulaam Ahmad meninggal pada 1908 MASIHI

Jadi itu adalah bukti terakhir kpd penipuaan nya, jadi dia jika dia adalah betul-betul seorang nabi spt dia dan pengikutnya dakwa (bahkan sampai ke hari ini), maka dia sepatutnya dikebumikan di tandas di mana dia sebenarnya meninggal. Tetapi, dia dibawa pulang ke Qaadiyaan utk dikebumikan di sana.


Dia meninggalkan lebih 50 buah buku dan penerbitan lain, antara yg utama ialah:1) Izaalatul-Awhaam;2) I'jaaz Ahmadee;3) Baraaheen Ahmadiyyah;4) Anwaar al-Islaam;5) I'jaaz al-Maseeh;6) at-Tableegh;7) Tajalliyyaat Ilaahiyyah.

Bacaan Tambahanal-Qaadiyaaniyyah - Ihsaan Elahe Zaheer;al-Qaadiyaaniyyah - Abul-Hasan 'Alee al-Husnee an-Nadawee et al;Taareekh al-Qaadiyaaniyyah - Abul-Wafaa. Thanaa.-ullaah Tisree;Sowdaa.-ul-Qaadiyaaniyyah - Muhammad 'Alee al-Amar Tisree;Fitnah al-Qaadiyaaniyyah - 'Ateeq ar-Rahmaan 'Ateeq (previously a Qaadiyaanee).

Terjemahan dari:

Qaadiyaaniyyah

Terjemahan zul yusoff http://zulyusoff.blogspot.com


Comments

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.