Skip to main content

Qaadiyaaniyyah @ Ahmadiyyah

Qaadiyaaniyyah @ Ahmadiyyah

Nama kumpulan - Qaadiyaaniyyah, juga dikenali sebagai AhmadiyyahPengikut kpd kumpulan - Qaadiyaanee, jamak - Qaadiyaaniyyoon. Juga dikenali sebagai Ahmadee atau Mirza.ee

Pada persepakatan ulama-ulama, Qaadiyaaniyyah adalah golongan
kaafir yg menggunakan nama Islaam utk melindungi tujuannya dan matlamatnya yg sebenar yg jahat, dan aqidahnya yg salah, yg paling bahaya ialah mendakwahkan dan mempercayai kenabian pengasas nya; Disamping mengubah ayat Qur.aan al-Karim, dan menafikan jihaad dan melakukan takfeer (menuduh seseorang kaafir) kpd Muslim dan menunjukkan kesetiaan kpd musuh Muslim.

Pengasasnya ialah seorang lelaki yg bernama Mirza Ghulaam Ahmad al-Qaadiyaani yg telah dilahirkan pada kurun 19 (MASIHI) di bandar Qaadiyaan dlm wilayah Panjab di India pada 1839 MASIHI pada zaman pemerintahan British disana. Maka kumpulan ini mengambil namanya dari tempat lahir pengasasnya. Dia datang dari satu keluarga yg terkenal dgn kesesatan mereka dlm hal-ehwal agama mereka, dan spt Mirza Ghulaam Ahmad membesar dlm persekitaran itu.

Semasa India di bawah pemerintahan British, pergerakkan Qaadiyaaniyyah telah diasaskan pada 1900 MASIHI dgn matlamat menjauhkan Muslims drp agama sebenar mereka spt kewajipan
jihaad yg disebarkan oleh majalah berbahasa inggeris pd masa itu yg bernama ((The Religions)).

Mirza Ghulaam Ahmad mendakwa wahyu turun kpd nya melalui mimpi, dan dia mendakwa yg dia adalah mujadid Islaam pd zaman itu, dan dia menyerupai Nabi Isa ('alayhis-salaam). Kemudian, pada 1901 MASIHI dia mendakwa dia sebenarnya adalah Nabi Isa ('alayhis-salaam), dan pada 1904 MASIHI dia mendakwa kerasulan dirinya dgn mengatakan dia adalah "Krishna"iaitu dewa yg disembah oleh Hindu. Pemerintah British di India melakukan yg terbaik utk menyebarkan pergerakan ini spt dgn memberikan sokongan kpd mereka, dan mereka sebagai balasan memberi ketaatan kpd British.

Mirza Ghulaam Ahmad telah diketahui oleh pengikut-pengikutnya sebagai seorang penagih dadah, panas baran dan mengidap banyak penyakit.

Antara mereka yg berdiri membangkang dia adalah Shaykh Abul-Wafaa. Thanaa.-ullaah al-Amar Tisree yg merupakan pemimpin pergerakan Ahlul-Hadeeth di India. Dia mendedahkan sifat Mirza Ghulaam Ahmad's yg sebenar dan jahat dan memberikan bukti kpd nya yg jalan nya adalah salah. Kemudian, apabila Mirza Ghulaam Ahmad menolak utk membetulkan pendiriannya dan menerima kebenaran. Shaykh Abul-Wafaa. memohon Allaah utk menyebabkan kematian kpd sesiapa di antara mereka berdua yg berbohong. Dan beberapa hari kemudian Mirza Ghulaam Ahmad meninggal pada 1908 MASIHI

Jadi itu adalah bukti terakhir kpd penipuaan nya, jadi dia jika dia adalah betul-betul seorang nabi spt dia dan pengikutnya dakwa (bahkan sampai ke hari ini), maka dia sepatutnya dikebumikan di tandas di mana dia sebenarnya meninggal. Tetapi, dia dibawa pulang ke Qaadiyaan utk dikebumikan di sana.


Dia meninggalkan lebih 50 buah buku dan penerbitan lain, antara yg utama ialah:1) Izaalatul-Awhaam;2) I'jaaz Ahmadee;3) Baraaheen Ahmadiyyah;4) Anwaar al-Islaam;5) I'jaaz al-Maseeh;6) at-Tableegh;7) Tajalliyyaat Ilaahiyyah.

Bacaan Tambahanal-Qaadiyaaniyyah - Ihsaan Elahe Zaheer;al-Qaadiyaaniyyah - Abul-Hasan 'Alee al-Husnee an-Nadawee et al;Taareekh al-Qaadiyaaniyyah - Abul-Wafaa. Thanaa.-ullaah Tisree;Sowdaa.-ul-Qaadiyaaniyyah - Muhammad 'Alee al-Amar Tisree;Fitnah al-Qaadiyaaniyyah - 'Ateeq ar-Rahmaan 'Ateeq (previously a Qaadiyaanee).

Terjemahan dari:

Qaadiyaaniyyah

Terjemahan zul yusoff http://zulyusoff.blogspot.com


Comments

Popular posts from this blog

Berurusan Secara Baik Dgn Non-Muslim

Oleh Dr. Yusuf Al-Qaradawi Islam tidak melarang Muslim dari membuat kebaikan dan kebajikan kpd orang yang beragama lain, walaupun jika mereka penyembah berhala dan musyrikin. Bagaimanapun, Islam memandang kepada ahli kitab, iaitu, Yahudi dan Kristian, dengan pandangan istimewa, sama ada mereka tinggal dalam masyarakat Muslim atau diluar. Al-Qur'an tidak memanggil Yahudi dan Kristian tanpa berkata, "Wahai Ahli Kitab " atau "Wahai Kamu yg telah diturunkan Kitab," menunjukkan mereka pada asalnya adalah manusia dari agama wahyu. Atas sebab ini, wujud satu perhubungan persaudaraan yg aman dan bersifat kerohanian antara mereka dan Muslim, semuanya mempunyai persamaan dlm ajaran satu agama yg diutus oleh Allah melalui Nabi-Nabi Nya . Dlm al-Qur'an, Allah berfirman, (Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu(Muhammad) dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,...

Posisi Tangan Semasa Solat

Soalan: Saya ada soalan mengenai dimana tempat meletakkan tangan kita selepas mengangkat takbiratul-ihram dalam solat: Adakah kita mesti meletakkan tangan kita di bawah pusat atau di atasnya atau pada dada kita? Seseorang memberitahu saya yang tidak betul untuk meletakkan tangan di bawah pusat, kerana kita diwajibkan meletakkannnya pada dada. Saya dibesarkan dalam mazhab Hanafi, dan saya diajar sepanjang masa untuk meletakkan tangan saya di bawah pusat semasa bersolat. Sila jelaskan hal ini kepada saya. Jawapan: Pertamanya kami ingin tegaskan yang hal ini merupakan hal yang sangat kecil dan Muslimin tidak sepatutnya membiarkan Syaitan memecah-belah mereka kerana hal yang sangat kecil. Posisi tangan semasa bersolat bukannya salah satu rukun solat kerana mengikut semua ulama, solat dianggap sah tanpa mengira sama ada seseorang meletakkan tangan di atas atau di bawah pusat atau pada dada. Terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Seorang Muslim mesti memilih mana-man...

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di...