Skip to main content

Dua Peringkat Untuk Membela Muslim Yang Ditindas

Soalan:

Saya ingin tahu apa yg Muslim mesti lakukan dlm berdepan dgn tindakan menindas yg dilakukan oleh kuasa penjajah kpd saudara Muslim kita ?

Jawapan:

Adalah tugas setiap Muslim utk membantu saudara Muslim nya dgn semua bentuk sokongan mengikut kemampuannya. Rasulullah (SAW) diriwayatkan bersabda: “ Muslim ialah saudara kpd saudara Muslim seagamanya. Jadi , dia tidak sepatutnya menindasnya atau menyerahkan nya (kpd musuhnya) atau meninggalkannya (pada masa kesusahan).”

Adalah mesti ditegaskan yg Muslims terdiri dari satu persaudaraan dan satu badan; bila satu organ badan sakit, semua organ lain rasa sakit. Maksudnya, semua Muslim merasai kesakitan dari saudara yg lain dan cuba yg terbaik utk menolong mengubati penderitaan saudara Muslim mereka di setiap penjuru tanah-air Muslim yg luas.

Dr. Yusuf Al-Qaradawi menulis dgn maksud ini:

“Kita semua Muslims seperti anda lihat,
Tanpa mengira tempat kita berada.
Saudara di India,di Magribi dan dimana-mana!
Bagi aku anda adalah jantung dan hatiku.
Dakilah bukit dan launglah dgn yakin,
“Aku adalah Muslim” dan inilah semua.”



Jadi, Muslim yang mahu membela saudara Muslims mereka yg ditindas dimana-mana mesti pertamanya cuba yg terbaik utk mengubah diri mereka sendiri dan berdiri teguh atas Jalan yg Lurus. Perkara pertama mereka lakukan ialah mesti menghampirkan diri kpd Allah SWT dan mentaati setiap hukum agama Nya dan mengelakkan perangkap Syaitan yg direjam. Jangan biarkan Syaitan mengatasi atau menyesatkan anda. Ini langkah pertama yg jelas ke arah memberi sokongan kpd saudara Muslim anda.

Keduanya, biar semua Muslims cuba utk berdakwah dipersekitaran anda dan menyeru yg lain kpd pemahaman Islam yg lebih baik dan betul. Dgn berbuat demikian, Muslim mesti menunjukkan contoh terbaik dgn mentaati ajaran Islam, contoh perbuatan adalah lebih baik dari nasihat. Cuba utk membimbing yg lain menggunakan perkataan dan perbuatan baik tanpa kesalahan.


Selepas itu datang tugas berdoa untuk semua saudara Muslim yang menderita di mana-mana dan memohon Allah utk memberikan mereka jalan keluar dan kemenangan hebat. Ini satu cara lain meringankan penderitaan Muslim itu. Jika seseorang mampu memberi sumbangan kewangan, maka jangan ragu-ragu untuk menolong mereka. Jika tidak, maka doa sudah mencukupi. Kemudian tunaikanlah solat tahajjud dan memohon Allah utk membantu membuang tangisan yg tertindas, penderitaan yg dizalimi dan kesusahan orang miskin.

Dlm menjawab pertanyaan, Sheikh Muhammad Iqbal Nadvi, Imam Masjid Calgary, Canada, dan Bekas Professor di King Saud University, Saudi Arabia, menyatakan yg berikut:

Pertamanya, kita mesti mengingati hadith Rasulullah (SAW) yg bersabda, “Bela selalu saudara kamu, sama ada dia ditindas atau menindas” Para sahabat bertanya bagaimana boleh Muslims membela saudara Muslim nya apabila dia menindas. Maka Rasulullah (SAW) menjawab, “Dgn mencegahnya (si penindas) dari melakukan penindasan, itulah cara kamu membela saudara Muslim penindas itu.”

Sebenarnya, menolong si penindas adalah pilihan, sedangkan adalah diwajibkan kpd semua Muslim utk membantu org yg ditindas. Kita juga mesti faham yg terdapat dua peringkat pertolongan. Satu peringkat melalui Negara, yg lain melalui individu.


Allah SWT mengingatkan kita mengenai tanggung-jawab peringkat Negara dlm surah 4, ayat 75, yg Dia berfirman:


(Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita maupun anak-anak yang semuanya berdo'a: "Ya Rabb kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Mekah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau) (An-Nisaa’ 4: 75)



Dan dlm ayat lain surah 8, ayat 72, yg Allah berfirman:



(Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwanya pada jalan Allah dan orang-orang yang memberikan tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang muhajirin), mereka itu satu sama lain lindung-melindungi Dan (terhadap) orang-orang yang beriman, tetapi belum berhijrah, maka tidak ada kewajiban atasmu melindungi mereka, sebelum mereka berhijrah. (Akan tetapi jika mereka meminta pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.) (Al-Anfal 8: 72)



Seperti yg kita tahu, Muslim di mana-mana tinggal di bawah keadaan buruk kerena mereka tidak mendapat pertolongan dari Ummah Muslim.

Pada peringkat individu, kita ada dua pilihan: mengutuk penindasan itu dgn semua cara yg mampu, dan menggunakan semua sumber yg ada utk membantu Muslim yg ditindas secara kewangan dan sokongan moral.

Tetapi saya mesti tegaskan satu hal penting di sini adalah dlm membela saudara Muslims yg ditindas, kita mesti gunakan cara yg halal dan aman utk menunjukkan sokongan kita kpd org itu, seperti bahagian akhir ayat kedua menerangkan kepentingan perjanjian.

Dlm sebarang keadaan,perkara paling ringan yg anda boleh lakukan jika anda tidak mampu memberikan sebarang pertolongan ialah dgn berdoa utk saudara anda yg tertindas supaya Allah boleh meringankan keadaan mereka.



Terjemahan dari:
Two Levels of Backing Oppressed Muslims

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503545868&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Penterjemah zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.