Skip to main content

Memahami Politik dlm Islam - Fiqh al Siyasah

Artikel ini dipetik dari laman Islamonline.com. Ironinya, artikel ini adalah ringkasan dari pemikiran Dr Yusuf al-Qaradhawi tentang fiqh al-dawlah.


Memahami Politik dlm Islam - Fiqh al Siyasah
Ubahsuai dan disusun semula dari kitab Fiqh al-Dawlah tulisan Professor Yusuf al Qaradawi.


1. Apa matlamat politik dlm Islam?

Mengikut kepada Al-Mawardi dlm kitabnya Al-Ahkam Al-Sultaniyyah, ia adalah hirasatud din wa siasatud dunya – utk menegakkan agama dan menguruskan dunia. Politik bukan munkar – bukan kejahatan - politik sejati adalah suci dan mulia kerana ia menguruskan hal-ehwal semua makhluk, membawa manusia lebih dekat kpd kebaikan dan lebih jauh dari fasad - kejahatan. Mengikut kepada Ibn al-Qayyim, politik adalah keadilan sebenar Allah SWT dan Rasul Nya (SAW).



Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang ahli politik juga nabi yg menyebarkan risalah, murabbi - guru, Qadi – Ketua Hakim, Ketua Negara dan Imam kpd ummah. Khulafa' al Rasyidun – pemimpin yg benar yg menggantikan baginda adalah juga ahli politik mengikut Sunnah – jalan Nabi, mendirikan pentadbiran yg adil, mengamalkan ihsan – menyeru kpd kebaikan dan menyediakan kepimpinan yg berilmu dan beriman .


Bagaimanapun sekarang, disebabkan kpd 'politik' manusia menderita disebabkan penipuan dan pembohongan politik dan temberang dan ahli politik yg putar-alam, sama ada dlm bentuk penjajahan yg lalu, pemerintah zalim, pemimpin memindas dan kerajaan yg menyebarkan falsafah Machiavellian (matlamat menghalalkan cara!).



Adalah menjadi kebiasaan untuk melabelkan dan menyifatkan Muslims taat sebagai 'berfahaman politik' jadi mereka dianggap kejam dan menindas dgn tujuan utk memecah-belah dan menjauhkan manusia dari mereka, dgn niat masyarakat akan hina dan benci apa yg dipanggil 'politik Islam'. Hal yg menjadi symbol Islam seperti tudung, pakaian menutup aurat dan solat Jemaah ditohmah sebagai 'politik'.



Adalah pembohongan nyata utk sesiapa yg berkata tiada agama dlm politik dan tiada politik dlm agama. Penipuan ini pernah dicuba dlm bentuk fatwa - sedangkan ahli Ikhwan al-Muslimun dipenjarakan di kem tahanan di Mesir dlm tahun 50an. Regim itu mahu utk mempengaruhi org awam utk menganggap aktivis itu dan Dai' (org yg mahu menegakkan Syari'ah, Al-Qur'an dand As-Sunnah) adalah penyebar fasad – kejahatan dgn menggunakan 'ulama korup yg diupah.

2. Usaha menentang Fasad dan Zulm (Kejahatan, kekejaman dan penindasan) adalah Jihad terutama
Dari maksud hadith Nabi (mafhum hadith):



Munkar tidak terhad kpd khamr (arak), berjudi dan zina (seks haram) tetapi merendahkan dan mencemarkan maruah dan martabat manusia dan rakyat adalah mungkar utama, jadi sama dgn menipu dlm pilihanraya, menolak utk memberikan persaksian – cuai utk mengundi, membiarkan kerajaan berada ditangan mereka yg tidak berkelayakan dan memerlukan, mencuri dan membolot kekayaan dan harta Negara, memonopoli keperluan rakyat utk habuan peribadi dan kepentingan kroni, menahan manusia tanpa salah atau sebab yg adil, tanpa perbicaraan dari mahkamah yg adil, menyiksa manusia dlm penjara dan kem tahanan, memberi, menerima dan menjadi perantara dlm rasuah, mendiamkan diri, mengampu pemimpin jahat, membenarkan musuh Allah dan musuh ummah Muslim menjadi memimpin dan membelakangkan org yg beriman - mu'min.


Ini semua ialah penyimpangan yg nyata!


Apabila seseorang Muslim kekal diam semasa melihat semua ini bermakna dia sepatutnya tidak hidup - mafhum dari ayat Quran dan al-hadith.





Islam mengkehendaki setiap Muslim ada tanggung-jawab politik. Seorang Muslim adalah dikehendaki oleh Iman nya - supaya benar-benar prihatin dengan hal-ehwal dan masalah ummah, menolong dan membela si daif dan si lemah, melawan kekejaman dan penindasan. Dgn berundur dan mendiamkan diri, ia akan hanya menjemput bala Tuhan dan akan disambar oleh api neraka (mafhum ayat).



3. Kebebasan Politik ialah Keperluan Utama Kini


Islam sentiasa awet muda, risalahnya tersebar luas, kebangkitannya, seruannya berterusan boleh didengar walaupun jika diberi kebebasan terhad. Maka usaha utama ialah utk mendapatkan kebebasan utk menyebarkan risalah da'wah, risalah tawhid (keesaan Tuhan), menyebarkan kesedaran dan membolehkan kewujudan pergerakan Islam.




Demokrasi sejati bukan kehendak dan alat pemerintah zalim atau kroni mereka, ia bukan alat utk menahan atau menahan pejuang-pejuangnya dan bukan tempat menyiksa penyokongnya.


Demokrasi ialah jalan paling mudah dan tepat utk mencapai matlamat kehidupan mulia, yg boleh mengajak manusia kpd Allah dan Islam, yg boleh mengajak manusia kpd Iman tanpa perlu jiwa kita dipenjarakan dan badan kita dihukum bunuh dgn hukum gantung. Ia adalah tempat bangsa bebas dan mulia utk mempunyai hak utk memilih, menilai pemerintah, menukar kerajaan tanpa rampasan kuasa dan tanpa pertumpahan darah.



Teori, cara dan sistem demokrasi yg kelihatan janggal boleh digunakan jika ia memberi manfaat kpd kita dan selagi ia tidak bercanggah dgn ajaran Islam yg jelas dan hukum Syariah. Kita nilai, ubah mengikut semangat kita, kita tidak menggunakan falsafahnya, dan kita tidak membenarkan apa yg dilarang dan sebaliknya. Kita tidak membuang atau bertolak-ansur dgn hal yg di fardukan atau diwajibkan dlm Islam.



Idea umum demokrasi ialah orang awam, rakyat boleh memilih pemimpin yg akan memimpin mereka; rakyat ada hak utk memilih, mengkritik dan membatalkan; dan rakyat tidak dipaksa utk menerima sistem, trends, dan polisi yg mereka tidak bersetuju dan mereka tidak di salahguna. Mereka bebas utk membuat pilihanraya, referendums, memastikan hak majority, melindungi hak minoriti, membuat bangkangan, mempunyai pelbagai parti, mempunyai kebebasan akhbar dan melindungi kebebasan kehakiman. Tetapi mesti kekal berpegang dan menjaga prinsip2 Islam, hukum yg tetap, the al-thawabit:hukum yg telah ditentukan - hukm qat'i, al- daruri – asas-asa agama dan perkara bukan-ijtihad tidak boleh bertolak-ansur atau ditinggalkan.


Syura:


Syura atau membuat keputusan dgn mesyuarat mesti diikuti dan bukan hanya menjadi alat berdebat. Dgn mengamalkan syura, ia lebih dekat, bahkan lebih baik dari semangat demokrasi. Ia tidak lain permata hilang yg telah dijumpai, kepandaian(al-hikmah) yg hilang - yg telah ditemui semula.



Syura membolehkan musyawarah utk dilaksanakan, mendapatkan pandangan dan pendapat, menjadi tanggung-jawab rakyat utk menasihat dan memimpin kerajaan (ad-dinu nasiha) dan menegakkan amar ma'ruf nahy munkar – menggalakkan kebaikan dan melarang maksiat/kejahatan. Antara tanggung-jawab amar ma'ruf nahy munkar adalah jihad tertinggi iaitu menyuarakan kebenaran didepan pemerintah zalim.


Keadaan Politik Ummah:

.

Musibah atau malapetaka yg menimpa ummah dulu dan sekarang ialah ketiadaan dan kepupusan system syura dan penggunaan system pemerintahan dinasti yg memindas. Dlm era moden, diktator terus berkuasa dgn kuasa tentera dan harta - kuasa dan kekayaan menyebabkan syariah ditinggalkan, sekularisma dipaksakan dan pembudayaan barat dilaksanakan. Dakwah Islam dan pergerakkan Islam menjadi mangsa, dizalimi, dipenjarakan dan diburu dgn kejam.



4. Contoh dari al-Qur'an mengenai Pemerintah Zalim ]

Al-Qur'an mengutuk semua pemerintah berkuasa iaitu Namrud, Fir'aun, Hamaan dan Qarun. Namrud adalah taghut – seorang pelampau yg menghambakan hamba Allah sebagai hambanya.


Ada pakatan tiga pihak:

Fir'aun – dia mendakwa sebagai Tuhan, melaksanakan kekejaman dan penindasan di bumi, memperhambakan rakyat

Hamaan – ahli politik yg licik, berpengalaman, mempunyai kepentingan diri, berkhidmat kpd, mengampu dan menyokong Fir'aun dan menipu rakyat, memperhambakan mereka.

Qarun - Kapitalis atau feudalist yg mengambil peluang dari undang-undang menindas dan tidak-adil, membelanjakan harta utk pemimpin zalim dgn tujuan utk keuntungan dan menimbun lebih banyak harta, memerah dan mengeksploitasi penat-lelah rakyat. Asal Qarun ialah dia datang dari kerabat Nabi Musa yg bersubahat dgn Fir'aun kerana cinta kpd kehidupan dunia dan kebendaan.


Gabungan taghut dan kezaliman menyebabkan tersebarnya bencana dan kemusnahan masyarakat, memperhambakan rakyat dgn kuasa dan penghinaan.


Rakyat:


Al Qur'an mengutuk rakyat atau warganegara yg taat dan patuh kdp pemimpin zalim. Rakyat yg kekal dibawah perlindungan taghut adalah bertanggung-jawab dan memikul beban penuh disebabkan kpd sifat mereka yg menyokong fir'aun- fir'aun dan taghut- taghut ini.

Al-Junud (Pengkhianat):



Ini ialah tentera dan pelaksana undang- undang dan peraturan taghut. Mereka menggunakan kuasa, ketakutan dan penindasan utk membuang dan menindas semua pembangkang dan penentang pemerintah zalim.



5. Contoh Pemerintahan

Balqis, Ratu Saba' spt yg diceritakan dlm al- Qur'an ialah seorang perempuan yg memimpin kaum baginda dgn baik, adil dan memimpin mereka dgn kebijaksanan dan kepandaian menyelamatkan kaum mereka dari perang yg membinasakan dan membuat keputusan dgn syura-bermesyuarat dgn mereka. Akhirnya, kisah ini tamat dgn penerimaan Islam. Dia memimpin kaum baginda kpd kebaikan dunia dan akhirat.



Pemimpin seperti baginda adalah lebih mampu dan layak dgn pentadbiran baik dan bagus dari kebanyakan pemimpin ‘lelaki” Arab dan Muslim sekarang. (Prof. Yusuf Qaradawi mengelak menggunakan istilah 'al-rijal')



6. Kepelbagaian dan Banyak Parti dlm Islam

Kewujudan pelbagai parti atau pergerakkan tidak dilarang selagi penyatuan tidak dicapai disebabkan perbezaan dari segi matlamat, pendekatan, pemahaman dan tahap keyakinan dan kepercayaan. Kepelbagaian dan pengkhususan adalah dibenarkan selagi mereka tidak menjadi bercanggah dan berlawanan. Bagaimanapun setiap orang mesti bersatu dlm barisan apabila berdepan dgn cabaran aqidah - iman, syariah, ummah dan kelangsungan Islam. Perhubungan antara parti2 dan kumpulan2 mesti dlm suasana yg bukan -prejudis, memaafkan, kemuliaan, mengutamakan kebenaran dan berkeyakinan, berhikmah dan terlibat dlm perbahasan yg aman & sihat.

Bahkan apabila Negara Islam ditubuhkan maka tiada alasan utk merasa duka pada kewujudan kepelbagaian dan perbezaan.

7. Nasihat dan Penglibatan yg Tepat dlm Politik

Tanpa pertumpahan darah, cara paling berkesan disebabkan akibat perjuangan panjang dan menyakitkan ialah kewujudan kuasa politik yg kerajaan berkuasa tidak mampu utk menahan atau membuang: iaitu kewujudan parti politik. Kerajaan yg memerintah boleh menghapuskan individu2 dan kumpulan2 kecil pembangkang tetapi adalah sukar utk mereka utk mengalahkan atau membuang organisasi besar yg terbina baik, tersusun dan berakar-umbi dlm masyarakat yg ramai. Parti politik ada platform, machinery, suratkhabar dan penerbitan juga pengaruh yg besar.



Parti politik atau pergerakkan politik mesti menentang penindasan, membenarkan kritikan, membawa semula kerajaan utk menegakkan kebenaran dan keadilan, menjatuhkan atau menukar kerajaan. Parti-parti ini mampu mengawasi dan menilai kerajaan, memberikan nasihat dan kritikan.


8. Mengundi

Mengundi dlm pilihanraya ialah satu bentuk persaksian. Persaksian yg adil diterima selagi seseorang tidak disabitkan jenayah. Sesiapa yg mengundi atau tidak mengundi dlm pilihan raya menyebabkan kekalahan calon yg amanah dan baik sebaliknya membenarkan calon yg tidak amanah dan kurang baik menang, orang itu telah menentang perintah Allah mengenai memberi persaksian.


Perterjemah: Zul Yusoff
http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

ANNAS said…
Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.