Skip to main content

Mengucapkan Takziah Kpd Non-Muslim

Soalan:


Apakah hukum dlm Islam mengenai perbuatan beberapa pusat Islam dan Sheikhs yg mengucapkan takziah kpd orang yg tidak beriman apabila bencana menimpa mereka? Adakah dibenarkan utk mengucapkan takziah kpd non-Muslims, ingatlah bahawa sebahagian Muslims gagal utk bertindak apabila saudara Muslim mereka di bunuh dgn kejam di serata dunia?


Jawapan oleh Muhammad Muhammad Abu Laylah, Muhammad Al-Mukhtar Al-Shinqiti

Islam mengarahkan Muslim membuat kebaikan kpd semua orang. Di sini, kita ingin menekankan tiada salahnya dgn mengucapkan takziah kpd non-Muslims, terutamanya bila mereka ditimpa bencana. Ini mesti di lakukan utk menunjukkan kebaikan, ehsan dan belas-kasihan antara penghuni dunia.Tidak keraguan, terdapat peristiwa tertentu, bila mengucapkan takziah kepada non-Muslims akan memberikan tanda kewujudan secara aman kita bersama mereka, yg di alu-alukan. Allah, SWT berfirman, (Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil..) (Al-Mumtahanah 60: 8)

Islam membenarkan Muslim utk mengucapkan takziah kpd non-Muslims, tetapi Muslims mesti diutamakan dan tidak boleh terlepas pandang. Seorang Muslim yg sejati dan taat tidak sepatutnya melupakan Muslims lain atau meninggalkan mereka apabila mengucapkan takziah di perlukan.

Menjawap pertanyaan anda, ulama Muslim terkemuka, Sheikh Muhammad Al-Mukhtar Ash-Shinqiti, menyatakan:

Dlm Islam, adalah dibenarkan utk mengucapkan takziah kpd non-muslim. Ini adalah tanda akhlak dan adab mulia akan seseorang Muslim. Ramai ulama Muslim telah berbicara mengenai hal ini dlm kitab-kitab mereka seperti Imam Ibn Al-Qayyim dalam kitab nya yg masyhur ‘Ahkam Ahl-Adhimah’.

Harus diingati bahawa kebenaran mengucapkan takziah kepada non-Muslims tidak diambil sebagai alasan utk mengabaikan saudara Muslim kita . Masalahnya disini bukan dlm mengucapkan takziah kepada non-Muslims, tetapi perangai sebahagian Muslims yang tidak bersimpati terhadap penderitaan dan kesakitan saudara Muslim mereka. Rasulullah (SAW) diriwayatkan telah bersabda, “Seseorang yg beriman atas saudaranya yg beriman seperti satu bangunan yg batu-bata nya mengikat antara satu sama lain.”

Bahkan, dibenarkan untuk mengucapkan takziah kepada non-Muslims semasa waktu kesusahan, melawat mereka semasa mereka sakit, dan menenangkan mereka semasa bencana menimpa mereka. Diriwayatkan yang Anas (RA) berkata, “Ada seorang budak lelaki Yahudi yg selalu berkhidmat kepada Nabi (SAW). Budak itu telah sakit, dan Nabi (SAW) datang melawat dia. Baginda duduk dekat kepala nya dan meminta dia dengan, ‘Jadilah seorang Muslim.’ (Budak itu) memandang bapanya, yg ada bersamanya, dan bapanya berkata kepadanya, ‘Taatilah Abu Al-Qasim (SAW).’ Maka budak lelaki itu menjadi Muslim, maka Nabi (SAW) bersabda, ‘Pujian bagi Allah yg menyelamatkan dia dari api neraka.’” (Riwayat Al-Bukhari)

Petikan di atas adalah dgn sedikit ubahsuai dari www.islam-qa.com

Akhirnya, Dr. Muhammad M. Abu Laylah, professor pengajian Islam & perbandingan agama di Universiti Al-Azhar, membuat kesimpulan:

Sebagai Muslim, kita dibenarkan untuk bertukar hadiah dengan non-Muslims, utk mengucapkan tahniah kpd mereka pada peristiwa gembira dan mengucapkan takziah atau simpati kpd mereka jika sebarang bencana menimpa mereka.


Offering Condolences to Non-Muslims
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503548100&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar
Perterjemah: Zul Yusoff http://zulyusoff.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

FATWA BERKENAAN ROGOL

Hukuman Islam Berkenaan Rogol Soalan: Apakah hukum atas jenayah rogol dalam Islam? Jawapan: Rogol ialah jenayah yang hina dan dosa besar. Jenayah terkutuk ini dilarang bukan sahaja dalam Islam tetapi dalam semua agama, dan semua manusia yang berfikiran waras dan naluri manusia yang suci menolaknya. Menjawab persoalan tersebut, pensyarah Islam Saudi terkenal dan penulis Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid menyatakan yang berikut: Perkataan Arab ightisab (rogol) merujuk kepada mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan. Perkataan itu sekarang digunakan khasnya untuk merujuk kepada pencabulan terhadap maruah wanita dengan kekerasan. Rogol ialah satu jenayah yang hina yang dilarang dalam semua agama dan dalam minda semua manusia baik dan mereka yang memiliki naluri manusia yang suci. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai hina dan mengenakan hukuman paling berat atasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (di

Fatwa Berkenaan Menggunakan Kad Kredit

Fatwa 1: Menggunakan Kad Kredit Soalan: Adakah dibenarkan untuk menggunakan kad kredit? Jawapan: Dalam Islam, tiada salahnya dengan menggunakan kad kredit selagi seseorang tidak menangguhkan membayar bil dan membayar semua jumlah pada masanya. Menjawab soalan tersebut, Dr. Muzammil Siddiqi , bekas president Persatuan Islam Amerika Utara, menyatakan yang berikut: "Menggunakan kad kredit adalah seperti menggunakan sistem perbankan moden. Kebanyakan bank moden berasaskan riba dan Muslim terpaksa menggunakannnya kerana tidak wujud bank tanpa riba. Dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan bank tersebut tanpa terlibat dalam riba. Dengan kaedah yang sama, dibenarkan menggunakan kad kredit tanpa terlibat dengan Riba. Kad Kredit memudahkan tugas. Kad kredit menolong kita membayar barangan dan perkhidmatan kepada akaun kad itu, tanpa membawa terlalu banyak wang sepanjang masa atau mengikat wang untuk tujuan kredit. Kad kredit sekarang di guna diseluruh dunia dan digunakan juga di Negara-ne

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU

MEMBACA ATAU MEMEGANG AL-QURAN TANPA WUDU’ SOALAN: Adakah seseorang mesti ada wudu' untuk membaca atau menguruskan satu buku yang mengandungi beberapa surah seperti surah Yasin? Adakah ini sama seperti seseorang yang menguruskan al-Qur’an? JAWAPAN: Adalah amat digalakkan dan amat ditekankan yang kedua-dua Muslim lelaki dan perempuan ada wudu' untuk menyentuh al-Qur’an. Allah berfirman dlm al-Qur’an, “ yang tidak menyentuhnya melainkan yang suci .” (Al-Waqi`ah: 79) Menjawab soalan, Sheikh Ahmad Kutty, pensyarah kanan dan ulama Islam di Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, menyatakan: "Mengikut kepada majoriti ulama, adalah diharamkan untuk memegang atau menyentuh mushaf al-Qur’an tanpa wudu’. Kaedah yg sama dipakai kpd membawa atau memegang bahagian-bahagian drp al-Qur’an seperti surah Yasin atau surah-surah lain yg dicetak berasingan tanpa huraian atau penjelasan. Sebab mereka di anggap sebagai al-Qur’an, wudu' adalah wajib untuk memegang atau membawa mereka.